mosthaunted

Direktlänk till inlägg 6 februari 2012

En mycket gammal spökhistoria, hjärteknipande.

Av Spirit - 6 februari 2012 13:12

Denna berättelse är mycket gammal, den utspelade sig i slutet på 1800-talet i en liten fiskeby i södra Sverige.

Min mammas gamla släkting berättade den för mamma och hon berättade den vidare till oss.

Alla i fiskebyn kände väl till denna historia och i försmlingens kyrkbok kan man läsa om de faktiska händelserna.


En ung herre, fiskare hade gift sig med sin ungdomskärlek. De flyttade in i hans föräldrars sommarhärbre på deras gård, där de skapade sig ett fint hem av de medel de hade.

Den unge mannnen var ofta ute och fiskade och en dag när han kom hem hade hans unga hustru glädjen att berätta att de skulle få tillökning.

Ryktet spred  sig snbbt i den lilla byn och alla gladdes.


Så kom dagen då hon skulle föda, de sände bud efter jordemor (barnmorska) 

Något gick fel under förlossningen och innan barnet var framfött så avled  hustrun. På denna tiden hade de inga som helst möjligheter att rädda barnet då kunskap ej fanns, och inte i dessa små arma byar längs kusten.


Den unge mannen var alldeles förkrossad av sorg, hela byn sörjde,

Begravningen hölls i bykyrkan och många hade kommit från grannbyar runt omkring.


Så gick tiden och den unga mannen grävde ner sin sorg i arbete på sjön,hans föräldrar ville han skulle taga sig en ny hustru så fort som möjligt, men ännu tagen efter vad som hänt så blev inte fallet.

En natt vaknar mannen att han känner en närvarot i sovkammaren, det rasslade o skramlade i den gamla ärvda byrån som det unga paret fått .

Han hörde hur lådor drogs ut och in. Detta upprepade sig flera ggr, han blev till slut nästan galen eftersom hans nattsömn blev störd.


När detta hade pågått en tid berättade han det för sin mor.

Han berättade också att han trodde det var sin unga hustru som kom tillbaka och letade efter något. Modern hans gick då resolut över gården och drog ut en låda i byrån där hon fann att den avlidna unga hustrun förvarade små skjortlar och linnen till det kommande barnet.

Mannnen hade inte tittat efter förut, sådant var för fruntimmer och han var mest oroad över aktiviteterna.


Hans mor gick då resolut upp till kyrkohederns boning i byn och bad honom att få tillstånd att gräva upp graven, det blev ett fasligt liv i dåtidens kyrkofullmäktige, här skulle det inte skändas några gravar.

Men modern stod på sig och med hjälp av sin make och andra församlingsbor där nu ryktet hade börjat sprida sig så fick de till slut lov att öppna graven.


När de lyfte på kistlocket så låg där mellan hustruns ben ett nyfött barn.

Ingen kunde på den tiden begripa hur detta var möjligt.

Men i alla fall la den unga kvinnans svärmor de nya barnakläderna bredvid de avlidna i kistan.

Kistan försänktes igen i jorden.


Aldrig mer hörde mannen något som helst ljud på nätterna, det förblev lugnt.


Läser man i den gamla kyrkboken i församlingen kan man se anteckningen om gravöppningen och förklaringen varför detta gjordes.


                                             





Spirit     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Spirit - 18 mars 2012 00:24

  Det allra färskaste avsnitt ni kan få.. 10 timmar gammalt i USA..varsågoda. Har varit iväg ett tag till nu, har fått andra uppgifter på mitt arbete så jag har fullt upp. Men nu börjar det lägga sig lite och jag kan spendera en viss tid här. ...

Av Spirit - 24 februari 2012 10:08

Börjar med att bege sig ut i skogarna och hitta Bigfoot.   Själv är jag som jag tidigare skrivit väldigt tvesam om denna individ eller vad man nu ska kalla det för existerar. Men för er som vill bli roade en stund publicerar jag här ett nytt av...

Av Spirit - 23 februari 2012 21:57


För snart två år sedan var jag hemma hos min särbo. Vi bor många mil ifrån varandra och har träffats nu på medelålderns höst. Vi har känt varandra nu i sex år.En kväll när jag var hemma hos honom så hade vi gått och lagt oss, Jag löste korsord o han ...

Av Spirit - 23 februari 2012 19:27

  Spirit     //S

Av Spirit - 23 februari 2012 16:25

Försöker idag gottgöra er som följer min blogg slaviskt med ett av de bästa avsnitt jag set av : My own ghoststory.   Inte textad, men lätt att förstå ändå. Är det några problem så hör av er så förklarar jag.   Önskar er en härlig stund framf...

Alla har en skyddsängel.

 

BLOGGEN

Presentation


Alla har vi väl undrat vad som händer oss när vi går över till andra sidan. Här får du inte svaret, men Du kan ta ställning själv, vad just Du tror på.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Har du gjort Anden i glaset någon gång?
 Ja
 Nej
 Tror inte på sådant.
 Nej, fy vågar inte
 Vadå Anden i glaset?

Translate

Senaste inläggen

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards